Wanneer
Soms kunnen problemen die een kind heeft bij het lezen en/of spellen en/of rekenen leiden tot zorgen en vragen. Bijvoorbeeld, wat is de oorzaak, wat is het niveau van mijn kind, of hoe groot is de achterstand van mijn kind (ten opzichte van zijn groepsgenootjes)? En waar heeft mijn kind dan precies moeite mee? Of, is er mogelijk sprake van dyslexie en/of dyscalculie bij mijn kind omdat hij/zij al langere tijd deze problemen heeft? Problemen die ondanks extra ondersteuning op school of bij een remedial teacher hardnekkig lijken te zijn.
Wat kan ik voor u doen
Met de inzet van tests en toetsen kan ik de omvang en de herkomst van de leerproblemen en -stoornissen achterhalen. Veelal zal het gaan om de afname van een intelligentietest (WISC-V) en de afname van didactische toetsen voor lezen en/of spellen en/of rekenen. Eventueel kan een sociaal-emotioneel onderzoek ook deel uitmaken van het onderzoek. Als er al concreet aan dyslexie en/of dyscalculie wordt gedacht, kan ik specifieke toetsen met betrekking tot dyslexie- en/of dyscalculietyperende cognitieve vaardigheden afnemen. Als ik concludeer dat er bij uw kind sprake is van dyslexie en/of dyscalculie ben ik als GZ-psycholoog bevoegd om een dyslexie- en/of dyscalculieverklaring af te geven. Hierdoor krijgt uw kind op school recht op compenserende en dispenserende maatregelen (bv. meer tijd voor toetsen, toetsen mondeling afnemen, spellingfouten minder zwaar meetellen, inzet van hulpmiddelen zoals een Daisy-speler of Kurzweil 3000). Als er nog niet concreet aan dyslexie of dyscalculie gedacht wordt, bestaat de mogelijkheid om een dyslexie- en/of dyscalculiescreeningsonderzoek bij uw kind te verrichten.
Meer informatie over mijn werkwijze, de kosten en/of mijn achtergrond is te vinden onder de knoppen boven aan deze website.