De start
In de meeste gevallen nemen ouders of scholen telefonisch contact met mij op. In dat gesprek bespreken we de situatie. Ook maak ik een eerste inschatting of ik iets voor u kan doen, of u beter direct kan doorverwijzen. Aan dit gesprek zijn uiteraard geen kosten verbonden.
Als het erop lijkt dat ik iets voor u kan betekenen, maken we een afspraak voor een intakegesprek.
Het intakegesprek
Het intakegesprek duurt doorgaans 1 tot 1,5 uur. In de meeste gevallen is uw kind hierbij niet aanwezig. Alleen als uw kind al op de middelbare school zit dan is hij/zij veelal bij het intakegesprek aanwezig om zelf vragen te stellen en te beantwoorden. In het gesprek wordt nader ingegaan op uw hulpvraag en worden vragen gesteld over de ontwikkeling (in brede zin) van uw kind. Ook zal ik vragen naar de rapporten en Cito-toetsgegevens van uw kind. Als er sprake is van een leerprobleem of leerstoornis wil ik graag weten of er handelingsplannen zijn. Ook informeer ik naar eerder geboden hulp door school en/of andere specialisten zoals remedial teachers, logopedisten en speltherapeuten. Indien van toepassing zal ik vragen naar eerdere onderzoeken en eventueel andere dan hierboven genoemde behandelingen van uw kind. Aan het eind van het gesprek zal veelal duidelijk zijn wat ik voor u kan doen en wat globaal de kosten zullen zijn.
Toestemming
Na het intakegesprek maak ik eerst een offerte voor u van de definitieve kosten (zie tarieven voor een indicatie). In de offerte is rekening gehouden met de al aanwezige voor-informatie en kan daarom afwijken van de indicatie van de tarieven die u op deze website aantreft. Tevens ontvangt u een aanmeldingsformulier. De offerte is een maand geldig om u in de gelegenheid te stellen het intakegesprek en het onderzoeksvoorstel te overdenken. En of u voldoende vertrouwen in mij heeft. Omdat ik als zelfstandige zonder personeel werk voer ik het gehele vervolgtraject zelf uit.
Pas na uw schriftelijke toestemming wordt met het onderzoek gestart. Voor kinderen tot 12 jaar geven beide ouders (met gezag) toestemming voor het onderzoek. Voor kinderen vanaf 12 jaar geven beide ouders en het kind toestemming. Ook ontvangt u van mij een samenvatting van het privacy-reglement dat ik hanteer. De uitgebreide versie hiervan is op deze website geplaatst en een schriftelijke versie is op aanvraag beschikbaar.
Indien er sprake is van een echtscheiding dan is toestemming voor het onderzoek van beide ouders (met gezag) wettelijk verplicht. In dat geval maak ik ook met betrokken ouders afspraken over de wijze waarop beide ouders bij het onderzoek worden betrokken.
Soms meldt een school een kind voor een onderzoek bij mij aan. Ouders moeten hier altijd eerst toestemming voor geven.
Op het aanmeldingsformulier staat ook de mogelijkheid aangegeven om mij wel/geen toestemming te geven om informatie in te winnen bij derden, zoals bijvoorbeeld de school (intern begeleider, leerkracht, mentor), jeugdarts en/of andere specialisten (remedial teachers, logopedisten, speltherapeuten, fysiotherapeuten). Pas na uw schriftelijke toestemming en nadat u desbetreffende personen daarover heeft geïnformeerd, zal ik – indien nodig – contact met hen opnemen.
Het onderzoek
Het onderzoek kan, afhankelijk van de leeftijd van uw kind en de ernst van de problemen, meer of minder uitgebreid zijn en kan één of meerdere ochtenden in beslag nemen. Ik start een onderzoek altijd eerst met een gesprek met uw kind om contact met hem/haar op te bouwen. Daarna wordt begonnen met het afnemen van verschillende tests en/of toetsen. Welke dat zijn hangt af van de hulpvraag en in de offerte vindt u daar meer informatie over. Tussendoor is er tijd voor een korte pauze. De maximale tijd is een ochtend in verband met de belastbaarheid van uw kind. Het onderzoek vindt doorgaans in mijn praktijkruimte plaats. In sommige gevallen wordt een andere locatie gekozen (bijvoorbeeld school). Ouders zijn niet aanwezig bij het onderzoek.
Nadat het onderzoek is afgerond werk ik de onderzoeksresultaten uit en schrijf ik een verslag. Ik trek hier doorgaans twee tot drie weken voor uit. Ten eerste omdat het uitgebreide verslagen zijn. Ten tweede om in alle rust na te kunnen denken, informatie in te winnen bij derden (als daarvoor toestemming is verleend), literatuur erop na te slaan en/of te overleggen met collega’s. U ontvangt van het onderzoek en het advies een schriftelijk verslag.
Het adviesgesprek
Het verslag vormt de basis van het adviesgesprek. In dit gesprek worden de onderzoeksresultaten met u besproken. Het adviesgesprek duurt meestal 1 tot 1,5 uur. Bij dit gesprek zijn één of beide ouders aanwezig en uw kind als het tussen de 12 en 16 jaar is. In het adviesgesprek geef ik adviezen aan de hand van de onderzoeksresultaten en conclusies. Bij deze adviezen kan het gaan om concrete suggesties voor de thuissituatie en/of de schoolsituatie. Of een advies uw kind nader te laten onderzoeken of te laten behandelen door bijvoorbeeld een fysiotherapeut, logopedist, kinderarts of speltherapeut.
Indien u behoefte heeft aan vervolggesprekken naar aanleiding van de adviezen dan is dit uiteraard mogelijk. Daarnaast is het mogelijk dat ik met u mee ga naar school om de uitkomsten van het onderzoek toe te lichten en/of afspraken met de school te maken voor verdere begeleiding/ondersteuning van uw kind op school.
Het kan zijn dat u zich voor vervolgstappen tot een andere specialist went. U kunt mijn onderzoeksverslag aan hen overleggen. Zelf zal ik pas uitsluitend met uw toestemming informatie aan derden verstrekken. Ook bepaalt u zelf welke informatie aan de school van uw kind verstrekt wordt.
Conform de landelijke richtlijnen ben ik verplicht het dossier van uw kind 20 jaar te bewaren. Slechts op uw schriftelijk verzoek mag ik het dossier al eerder vernietigen.