Achtergrond
In oktober 2000 ben ik, Sandra Goos, als zelfstandige zonder personeel gestart met de Praktijk voor Orthopedagogiek Perspectief. Met deze praktijk richt ik mij op eerstelijnszorg.
Voordat ik met deze praktijk startte, was ik al in verschillende functies met kinderen van 0 t/m 12 jaar werkzaam. Gedeeltelijk naast mijn werk heb ik in het begin van de jaren ’90 een universitaire opleiding Orthopedagogiek afgerond. In aansluiting daarop heb ik mijn beroepsregistraties behaald om psychodiagnostisch onderzoek te kunnen doen. Op grond van deze registraties mag ik mij sinds de invoering van het kwaliteitsregister voor zorgverleners (BIG-register) ook GZ-psycholoog noemen. De registraties geven mij verder het recht verklaringen omtrent dyslexie of dyscalculie af te geven.
In mijn werk staat het kind centraal. Mijn voornaamste doel is om ouders en hun kind weer op weg te helpen door samen naar oplossingen te zoeken voor de ervaren problemen. Vanuit de gedachte wat er wel goed gaat, of wat de sterke kanten van het kind zijn, vind ik het een uitdaging om uit te zoeken hoe er verbetering kan komen in de ontstane situatie voor het kind en zijn ouders. Ook nieuwe ontwikkelingen zoals hoog-gevoeligheid, nieuwetijdskinderen en kinderen met paranormale vermogens hebben mijn aandacht.
Ouders en professionals die met mij in de voorbije jaren te maken hebben gehad, kwalificeren mij als iemand met inlevingsvermogen die goed kan luisteren, gevoel voor humor heeft, positief, geduldig en rustig is. Verder wordt mijn werk gekwalificeerd als zorgvuldig en gedegen. Het feit dat ik mijn praktijk vanuit mijn eigen huis voer, wordt door sommige ouders als prettig, kleinschalig, laagdrempelig en huiselijk ervaren.
Kinderen waaraan ik dyslexiebehandeling geef, ervaren mij als iemand waar het leuk is om naar toe te gaan. Kinderen die eenmalig voor een onderzoek komen, voelen zich na een kennismakingsgesprekje veelal op hun gemak.
Opleidingen
- HBO-Jeugdwelzijnswerk (stages: peuterspeelzaal, clubhuis, Boddaertcentrum)
- Orthopedagogiek Rijks Universiteit Leiden (stage: Medisch Kleuterdagverblijf)
- Post-Academische Opleiding Gedragsdiagnostiek Rijks Universiteit Groningen (stage: OnderwijsAdvies)
- Jaarlijkse bijscholing in de vorm van cursussen, conferenties, webinars en workshops. In de afgelopen jaren:
- Dyslexie en co-morbiditeit (2017)
- WISC-V-NL training (2017)
- Executieve functies bij kinderen en jeugdigen (2018)
- Nationale Dyslexie Conferentie (2019)
- Hoogsensitiviteit (2019)
- Overvraging, stress en burn-out bij kinderen en tieners (2020)
- Hoogbegaafdheid (2021)
- Brede vakinhoudelijke richtlijn Dyslexie (2021)
- Protocol 3.0 Dyslexie (2022)
- Is de statistische IQ test achterhaald? (2022)
- Kennisfestival Lees en tel mee (2022)
Werkervaring
- 1982-1989: Verschillende kinderdagverblijven in Amsterdam: groepsleidster en betrokken bij de oprichting van een nieuw kinderdagverblijf
- 1992-2000: Algemeen schoolbegeleider bij OnderwijsAdvies Zoetermeer: begeleiden van schoolteams en diagnostiek en advisering bij ontwikkelings-, leer- en sociaal-emotionele problemen van kinderen op de basisschool
- 2000-tot heden: Praktijk voor Orthopedagogiek Perspectief: onderzoeken voor ouders, scholen en andere instellingen en mede-behandelaar voor kinderen met ernstige (enkelvoudige) dyslexie
Registraties
- NVO (registratienummer: 2663) en ingeschreven in het Dyslexieregister
- BIG (registratienummer: 09049253325)
- NKD (medebehandelaar Dyslexie)
Bovengenoemde registers zijn ingesteld om de kwaliteit van de orthopedagogische dienstverlening te waarborgen.